Når du laver en aftale om flexleasing af en bil sker der i praksis det, at du leaser en bil uden registreringsafgift, og betaler herefter registreringsafgiften månedsvis for en periode du vælger.
Flexleasing, der er en løsning der er godkendt af SKAT, skal foregå gennem et leasingselskab. Dansk Splitleasing kan rådgive og etablere flexleasing eksempelvis i forbindelse med en splitleasingaftale.
Kombineres disse flexleasing aftaler med en splitleasing vil man uden at blive beskattet kunne "flytte" omkostningen til firmaet for den del bilen benyttes erhvervsmæssigt. Køres der eksempelvis 90 % privat, vil 10 % af bilens totale omkostninger blive faktureret til firmaet.
Dansk Splitleasing samarbejder med flere flexleasing selskaber og der kommer hele tiden nye til.
Én af fordelene ved flexleasing er at du har en væsentlig mindre kapitalbinding, da afgiften betales i rater sammen med leasingydelsen. Flexleasing bruges ofte i forbindelse med indhentning af meget specielle biler. Disse specielle biler vil være nemmere at afsætte når du vil af med bilen igen, da bilen stadig er uden registreringsafgift og dermed nemt kan sælges i udlandet.
Dermed når du ud til et langt større marked for de specielle biler end du kan finde herhjemme. Hvis du, eller en fremtidig køber senere vil indregistrere bilen på danske eller udenlandske nummerplader, er dette en ofte anvendt løsning.
Flexleasing er den perfekte løsning til specielle og dyre biler samt til biler man ønsker at bruge for en kortere periode eksempelvis en cabriolet i sommermånederne. Flexleasing er også en fordelagtig løsning til udlændinge, der ansættes i danske virksomheder for en periode.
Mange vælger altså en flexleasing til brug for biler der kun har nummerplader på i en begrænset periode. Typisk udarbejdes disse kontrakter som private kontrakter.